Dry Needling – bij spierpijn, rugpijn en meer

Dry Needling is een veilige en efficiënte behandelmethode om gespannen spieren effectief te behandelen. Heeft u last van spanningshoofdpijn, spierpijn in uw nek en schouders of pijn in uw rug? Misschien kan Dry Needling uw klachten verminderen.

Wat is Dry Needling?

Dry Needling is een innovatieve vorm van fysiotherapie gericht op het verbeteren van (chronische) spierklachten. Door het aanprikken van spierverhardingen (ook wel triggerpoints genoemd), met een speciale dunne naald, toont de spier een reflex: de spier spant zich kort aan en ontspant zich daarna. De verkramping wordt hiermee opgeheven. Hierdoor verdwijnt de pijn en verbetert de spierfunctie.

Oorzaken

Triggerpoints kunnen ontstaan in situaties waarin spieren op een onprettige manier worden gebruikt. Naast lichamelijke overbelasting van spieren bijvoorbeeld door een verkeerde houding of overbelasting kunnen triggerpoints ook een psychologische oorzaak hebben. Denk bijvoorbeeld aan het onderdrukken van emoties, perfectionisme, slecht grenzen aangeven en meer.

Therapie

De therapie is gericht op spieren die (langdurig) gespannen zijn en pijnklachten geven zoals hoofdpijn, lage rugklachten, tenniselleboog.
Doel van de behandeling is het uitschakelen van Triggerpoints, door het aanprikken ervan met een naald. Dat geeft kortdurend een krampgevoel en daarna voelt de spier direct meer ontspannen aan. Meestal wordt Dry Needling ingezet als een aanvullende behandeltechniek.

DIRECT CONTACT                  MANUELE THERAPIE